Har I lige udgivet et nyt blad? Eller er det blevet redesignet? Hvordan oplever læserne jeres måde at skrive på? Rammer rubrikkerne rigtigt?

Disse spørgsmål - og mange andre - kan en kvalitativ analyse af jeres kommunikation give svar på.

Alle der udgiver blade, driver en hjemmeside med journalistisk indhold eller på anden vis kommunikere med en fast målgruppe kan komme i tvivl: Gør vi det godt nok? Hvordan oplever målgruppen vores kommunikation? Er layout'et up to date?

Naturligvis kan man lave elektroniske spørgeskemaundersøgelser og spørge læserne direkte. Men det giver som regel kun en indikation af, hvor man rammer ved siden af. Svarene og løsningerne på de udfordringer, jeres blad eller hjemmeside står over for, er sværere at få svar på.

Med en kvalitativ analyse skal du ikke forholde dig til tusindvis af besvarelser. Derimod gennemfører vi en overskuelig interviewrække blandt dygtige, professionelle kolleger, der sagligt gennemgår jeres blad, hjemmeside eller andre kommunikationsplatforme. Når interviewet gennemføres lægger vi stor vægt på også at finde frem til løsninger.

Djævelen ligger i detaljen

Når vi gennemfører en kvalitativ undersøgelse af jeres udgivelser, holder vi det ikke kun på det overordnede plan. Vi dykker gerne helt ned i detaljen og undersøger jeres sprog, rubrikkerne, billedvalg, skrifttyper, farver, sideudstyr og meget andet.

Selve undersøgelsen - og interviewrammen - aftales med jer på redaktionen. Og resultaterne samles i en overskuelig skriftlig rapport, som I kan bruge som ledetråd i jeres udviklingsarbejde. Desuden overleverer vi undersøgelsesresultaterne mundtligt. Enten for hele redaktionen eller for dig som redaktør.

Respondenterne udvælges fra undersøgelse til undersøgelse ud fra deres spidskompetencer og undersøgelsens formål.

 

Clikkelsen Kommunikation giver gerne tilbud på en professionel, kvalitativ undersøgelse af jeres kommunikation.